Mix van relatiegeschenken en promotionele artikelen

In de huidige marketing mix zijn relatiegeschenken en promotionele artikelen onmisbaar geworden. Mensen hechten heel wat waarde aan relatiegeschenken en ze hebben grote voordelen voor bedrijven die van deze producten gebruik maken. Ze verhogen namelijk de herkenning van een merknaam en ook het logo wordt hiervoor gebruikt. Als het relatiegeschenk waardevol is, is dit ook nog eens goed voor het imago van het bedrijf.

Relatiegeschenken worden beschouwd als een ‘below-the-line marketingtool. Dit omdat ze op korte termijn de aankoopbeslising kunnen beinvloeden en het merk kan snel onder de aandacht worden gebracht.

Een marketingbureau kan een bedrijf hiermee helpen, om zo de juiste keuze te maken. Om het meeste impact te hebben op de consument benadert een bedrijf de consument individueel. Dit is dus het sterkste punt van relatie/promotie geschenken. Een ander voordeel van relatie geschenken is dat het relatief goedkoop, als je dit vergelijkt met andere marketingkanalen, zoals tv-reclame, radio- reclame etc. Daarnaast is het ook mogelijk om aan werknemers zelf een relatie geschenk te geven. Zo versterkt een bedrijf de relatie met haar werknemers.

Dus relatiegeschenken kunnen goed helpen als het gaat om het opbouwen van een duurzame relatie met een partij waarmee het bedrijf te maken krijgt/heeft. Daarom zou dit opgenomen moeten worden in de marketing mix van ieder bedrijf.