Het geven van relatiegeschenken

Het geven van een geschenk aan uw relaties kan een effectief marketing- en promotiemiddel zijn. Bij Merchandising Concepts Amsterdam, specialist in het bedrukken van relatiegeschenken, weten ze dit maar al te goed.  Door een relatiegeschenk laat u uw klanten namelijk zien dat zij door u gewaardeerd worden. Bij het geven van relatiegeschenken worden echter vaak dezelfde fouten gemaakt. Om te voorkomen dat uw gebaar – het relatiegeschenk – niet de gewenste indruk maakt, helpen wij u met een aantal tips.

Past het geschenk bij uw doel?

Een veelgemaakte fout – wat betreft relatiegeschenken – is dat bedrijven vaak snel een geschenk uitkiezen, zonder echt na te denken of het geschenk wel bij het doel past. Zonde, want zo verdwijnt uw relatiegeschenk in de kast of erger nog, in de prullenbak. Wanneer u besluit om uw relaties een cadeau te overhandigen is het dus belangrijk dat het relatiegeschenk in het marketingplan past.

Begin bij een actie omtrent relatiegeschenken altijd bij het doel. Wat wilt u bereiken met het verspreiden van de cadeau’s? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten bij nieuwe of bestaande klanten? Wilt u zorgen voor meer klantenbinding? Of wilt u misschien de verkoop van uw bedrijf een boost geven? Welk doel u ook voor ogen heeft, zorg dat deze helder gedefinieerd is en dat de keuze voor een relatiegeschenk aansluit bij dit doel. Probeer daarnaast ook om het doel meetbaar te maken. Zo staat iedereen in uw bedrijf sneller achter de keuze voor het overhandigen van de relatiegeschenken.

Past het relatiegeschenk bij uw uitstraling?

Een andere fout die vaak gemaakt wordt bij het geven van relatiegeschenken, is het verspreiden van cadeau’s die niet bij de uitstraling van uw bedrijf passen. Veel formele bedrijven proberen bijvoorbeeld met hippe of populaire relatiegeschenken hun klanten te imponeren. Echter past dit type cadeau’s niet bij de uitstraling en komt de actie geforceerd over of is het schadelijk voor het imago. Daarnaast zien we ook vaak dat creatieve bedrijven met standaard relatiegeschenken aankomen. Bij een creatief bedrijf verwachten klanten echter creatieve en originele geschenken.

Wat voor relatiegeschenk zou u graag ontvangen?

Nog een andere veelgemaakte fout is dat veel bedrijven kiezen voor dezelfde relatiegeschenken. Zo staan pennen, usb-sticks, sleutelhangers en waterflessen erg hoog op de ranglijst van geschenken. Stel uzelf de vraag met wat voor relatiegeschenk uw relaties u kunnen verrassen? Past dit cadeau binnen uw marketingplan en is het mogelijk om dit voor al uw klanten of voor een aantal klanten te realiseren? Kies dan voor dit cadeau of een ander origineel relatiegeschenk.